Reclame Heineken, walk in fridge

Reclame Heineken, walk in fridge

Persoonlijk vind ik reclames die gebruik maken van humor leuk om naar te kijken. Ze zijn vaak goed doordacht en door de humor vind ik het ook niet erg dat ze bijna elk reclameblok voorbij komen. Ik was aan het zoeken naar actualiteiten voor deze periode en toen kwam ik dit artikel tegen. Het is een onderzoek dat is gedaan naar het effect van humor in reclame.

Humor in advertenties werkt namelijk echt. Madelijn Strick, een studente van de Radboud Universiteit van Nijmegen, promoveert op 29 mei op het onderzoek dat zij hiernaar heeft gedaan. Zij onderzocht de invloed van emoties bij het kijken naar reclames. Mensen die de reclames niet eens bewust in zich opnemen, onthouden onbewust toch waar het over ging. Dit heeft te maken met de humoristische factor die in die reclames is verwerkt. Ze houden er namelijk een goed gevoel aan over en dit zorgt ervoor dat wanneer ze moeten kiezen uit een aantal producten, zij kiezen voor het product met “humor”. ‘Daarom is het opwekken van een positief gevoel belangrijker dan merkherkenning. Zeker als het gaat om spontane keuzes voor producten waar mensen een lage betrokkenheid bij hebben en die je in de supermarkt redelijk instinctief kiest.’ Aldus Strick.

Strick heeft achttien experimenten bedacht om de merkwaardering en merkkeuze te kunnen testen zonder dat de deelnemers dat in de gaten hadden. Ze is namelijk van mening dat er veel valt te verbeteren aan de manier waarop onderzoeksbureaus reclames op effectiviteit testen. Uit deze experimenten kwam bijvoorbeeld naar voren dat mensen langer naar humoristische dan naar neutrale boodschappen keken.

Volledig artikel

Advertenties