Tegenwoordig zie je niks anders meer dan crèmes met beloftes over het verdwijnen van rimpels en dat men door het gebruik van de crèmes er direct jonger uit gaat zien. Er zal zeker een kern van waarheid in zitten, maar veel zal ook op het randje liggen van wat er echt waar is en wat er wordt verteld om de product verkoop positief te beïnvloeden. Ik kwam dit artikel tegen onder het kopje lifestyle op de pagina http://www.nu.nl.

De reclamecampagne van Estee Lauder over een nieuwe belofte op antirimpelgebied, de Tri-Aktiline Deep Wrinkle Filler, is verboden in Amerika. Estee Lauder zegt namelijk dat door het gebruik van deze crème de rimpels direct verdwijnen. De Advertising Standards Authority (ASA) zegt dat het cosmeticamerk deze belofte niet waar kan maken. In de campagne gebruikt Estee Lauder de zin “Zie uw rimpels per direct verdwijnen!”. Dit is natuurlijk het effect wat consumenten gaan verwachten als ze de crème gaan gebruiken. Na een klacht van een consument heeft de ASA inzage gevraagd in de onderzoeken van het cosmetica bedrijf en kwam tot de conclusie dat de onderzoeken van Estee Lauder niet zorgvuldig zijn uitgevoerd.

Er is ook onduidelijkheid over de werking van het product, er wordt namelijk geclaimd dat de rimpels helemaal zullen verdwijnen, terwijl het eigenlijk om een optisch effect blijkt te gaan. Om deze onduidelijkheden heeft ASA besloten dat Estee Lauder de advertentie niet meer mag publiceren.

Ik vind het goed dat er een organisatie is die de reclames van cosmeticabedrijven goed in de gaten houdt. Ik snap dat vrouwen zo lang mogelijk een strak gezicht willen zonder gebruik te maken van plastische chirurgie. En de cosmeticamerken spelen daar op een goede manier op in. Het moet alleen wel realistisch blijven, een facelift komt namelijk niet uit een potje en ouder worden hoort bij het leven.

 http://www.nu.nl/lifestyle/1895850/verbod-op-campagne-estee-lauder.html

Advertenties