Omdat ik bij Alex Beleggersbank werk heb ik vrij direct te maken met klanten maar ook prospects die last hebben van de kredietcrisis zoals die zich heeft ontwikkeld in de afgelopen periode. Dat is de rede waarom dit artikel op http://www.adformatie.nl mijn aandacht trok bij mijn zoektocht naar een leuke actualiteit. Iedereen heeft namelijk last van de kredietcrisis. Niet alleen beleggers kijken uit et wat ze met hun geld doen, bedrijven gaan failliet, er vallen ontslagen en alle consumenten gaan voorzichtiger om met het geld dat ze te besteden hebben.

Uit onderzoek van Z’Insights, onderdeel van ZenithOptimedia Nederland, onder 413 Nederlanders blijkt dat 50 procent van de Nederlandse bevolking zelfs bezuinigt op betaalde media. Ruim 50 procent zegt tijdens een recessie te bezuinigen op tijdschriften en dagbladen. Men zegt ook minder uit te geven aan games en bioscoopbezoekjes. Respectievelijk 49 procent en 44 procent.

Uit eerdere onderzoeken naar de recessie is al gebleken dat consumenten overstappen naar huismerken en dat consumenten zich steeds meer gaan gedragen als koopjesjagers. Waar voorheen erg weinig aandacht werd besteedt aan de reclamefolders en huis-aan-huisbladen, wordt er nu steeds meer en meer gelet op de acties en kortingsbonnen in deze folders en bladen. Tevens stellen de consumenten grote uitgaven nog even uit.

Op de klassieke media zoals tv en radio zal niet worden bezuinigd. Maar de abonnementen op de extra zenders zullen niet snel opnieuw worden verlengd. De opkomst van online tv kijken en tv kijken via de mobiele telefoon worden door deze omstandigheden ook een beetje naar de achtergrond gedrukt. Internet gebruiken als informatiebron is wel iets wat nog steeds wordt gedaan. Vooral het  bezoeken van prijsvergelijkingsites. Bijna 40 procent van de ondervraagden geeft aan hier meer gebruik van te maken.

Ik denk dat mensen bewuster aan t leven zijn op het moment. Er kan niet zomaar meer worden gesmeten Met geld. Ik vraag me alleen af of consumenten nog steeds zo op hun geld zullen blijven letten als de economie weer is aangetrokken. Afwachten is de enige manier om daar achter te komen.

http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/consument-bezuinigt-op-betaalde-media

